Minggu, 16 Agustus 2009

Uar-uarkan Yang Hebat...

Temujin adalah tokoh besar. Beliau berjaya menyatukan bangsa tatar dan mongol menjadi satu bangsa yang kuat.Beliau kemudian dikenal dengan nama Genghis Khan dan dilantik sebagai Khan al-A'zam (maharaja agung).

Kerana ingin anaknya menjadi contoh kepada datuknya yang hebat, maka ibu Hulagu sering menyebut dan menguarkan kehebatan sang datuk kepada anaknya Hulagu, yang merupakan cucu Genghis Khan.

Sorhgagthani Beki, ibu kepada Hulagu yang merupakan cucu Genghis Khas sering berkata kepada Hulagu...

"Anakku, apabila besar kelak jadilah seperti datukmu. Suaranya kuat seperti halilintar, tangannya lebih perkasa dari beruang jantan. Beliau boleh mematahkan leher lawannya seperti dia mematahkan ranting kayu. Pada musim sejuk dia tidur tanpa berpakaian berhampiran dengan unggun api. Percikan bara api jatuh pada badannya dianggap seperti gigitan semut sahaja" (Hulagu Khan: Abdul Latip Talip, 2009, PTS)

Kata-kata hebat oleh ibu yang hebat berkaitan cerita yang hebat dapat mempengaruhi jiwa anak yang akhirnya menjadi tokoh yang hebat. Hulagu Khan akhirnya membesar dan di bawah pimpinan beliaulah akhirnya tentera Mongol telah menjatuhkan ibu kota empayar Islam pimpinan Kerajaan Abbasiyah, Baghdad pada tahun 656 Hijrah.

Besarkan pengaruh menceritakan yang hebat...

Apakah kita telah menceritakan pada anak-anak kita, keluarga kita, anak didik kita, orang-orang di bawah kuasa kita tentang 'kehebatan Ramadhan' agar ia dapat mempengaruhi mereka.

Uar-uarkanlah kehebatan Ramadhan buat semua agar sama-sama kita dapat menjiwai kehebatannya.

Namun, masih ada antara kita yang masih diam membisu. Tidak hairanlah sehingga saat ini kita masih belum melihat kehebatan Ramadhan ini meledak bagaikan lahar gunung berapi.

Ayuh! Kita semua bertanggungjawab menguar-uarkan kehebatan bulan agung lagi barakah ini...

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►