Kamis, 27 Agustus 2009

Bulan Ramadhan Bukan Hanya Ada Puasa Sahaja!!!!

Bulan Ramadhan seperti juga bulan-bulan lain. Ada 29 atau 30 hari sebulan. Ada siang dan ada malam. Ada hari panas dan ada hari hujan. Ada orang sihat yang mampu berpuasa dan ada orang sakit yang tidak berkuasa untuk berpuasa. Ada orang menetap dan ada orang yang bermusafir. Tidak hairanlah jika kita kata Perang Badar sendiri berlaku di bulan Ramadhan.

Sebenarnya di dalam bulan yang mulia ini bukan hanya terbatas suruhan ibadat puasa semata-mata. Ada juga ibadat-ibadat yang lain yang banyak. Oleh sebab itulah, janganlah kita Cuma setkan minda kita dengan puasa sahaja tetapi kita lupa untuk melakukan ibadat-ibadat lain yang juga dikali gandakan pahalanya sempena Ramadhan ini.

Puasa cuma 12 jam sahaja dan cuma dilakukan di siang hari semata-mata. Apa yang kita buat 12 jam yang baki, adakah untuk relaks-relaks atau buang masa sahaja. Adakah sepanjang 12 jam di waktu siang itu kita hanya menjaga untuk tidak makan dan tidak minum semata-mata. Tentulah ada jalan lain yang boleh kita lakukan untuk melakukan kerja-kerja yang banyak, ibadat-ibadat yang lain yang semunya digandakan pahalanya. Kita lupa ke?

Bagi para isteri tentulah jika hendak dibandingkan pahala dengan para suami mereka lebih banyak. Maklumlah dia terpaksa bangun di awal pagi untuk menyediakan makanan sahur untuk seisi rumahnya, terpaksa mengejut bangunkan para ahli puasa yang mungkin terpaksa dikejut beberapa kali. Bagi yang memiliki anak-anak yang masih kecil, dia terpaksa memujuknya pula agar mereka kuat untuk turut berpuasa. Tidak cukup itu, selepasnya nanti dia terpaksa mengurus pinggan mangkuk pula untuk dicuci.

Apabila tiba waktu petang, di saat orang lelaki mungkin sudah boleh bersantai bermotosikal menghirup angin kampung untuk menunggu waktu berbuka, beliau seorang dia sibuk pula untuk menyiapkan hidangan berbuka. Begitulah juga, semasa para suami sudah bersiap sedia untuk bergerak ke masjid bagi mendirikan solat Sunat Terawih tetapi mungkin masih mengurus dapurnya.

Namun, wahai para lelaki, abang-abang! Sanggupkah anda menerima dan terus menerima hakikat ini. Anda tidak mahu ke berlumba-lumba mengumpul pahala puasa? Bukankah besar pahala bagi orang yang membantu orang lain untuk berbuka puasa. Isteri-isteri kita, ibu-ibu kita, anak-anak perempuan kita pun berpuasa macam kita. Mereka pun letih tetapi sanggup berkhidmat itu dan ini kerana yakin dengan ganjaran pahalanya.

Janganlahlah cuma tolong makan dan minum sahaja. Apa boleh saya buat, saya ni orang lelaki? La… banyaklah kerja yang kita boleh tolong, asalkan kita sudi untuk menghulur bantuan untuk meringankan kerja-kerja mereka. Mereka pun tentulah gembira jika kita boleh menolong. Tolong apa yang boleh saya buat?

1. Tolong siang ikan
2. Tolong bancuh air minum
3. Tolong membersih dan mengelap meja makan
4. Tolong menghidangkan juadah sahur atau berbuka puasa

Ini jika kita ingin mengumpul pahala dalam rumah. Maksudnya? Maksudnya kita boleh juga mengumpul pahala-pahala dengan melakukan kerja-kerja di luar rumah kita. Selain pahala yang memang kita semua telah sedia maklum.

1. Membersihkan tandas-tandas surau
2. Menyapu, mengemop, membersih dan mengvakum surau
3. Menyusun tikar-tikar dan sejadah-sejadah sehingga ke beranda surau
4. Memasang setiap lampu-lampu surau

Begitulah juga, selepas selesai jemaah surau mendirikan solat Terawih dan menjamu moreh:
1. Mengemas dan melipat kembali tikar-tikar dan sejadah-sejadah
2. Menyapu lantai surau dan mengemopnya (jika perlu)
3. Menutup semula suis-suis lampu dan kipas yang dibuka


Banyak lagi amalan-amalan yang mungkin juga boleh kita lakukan di sepanjang bulan Ramadhan;

1. Menghulur sedikit juadah berbuka kepada jiran-jiran
2. Memberi sedekah 3-4 biji buah tembikai kepada rumah anak yatim
3. Memberi sedekah air mineral dan buah tamar untuk surau dan masjid bagi juadah berbuka

Sebenarnya, bulan Ramadhan adalah medan yang membuka seluas-luasnya ruang untuk kita mengumpul sebanyak-banyakknya pahala. Apatah lagi pada bulan ini sahajalah, setiap amalan itu akan digandakan pahalanya.

Selamat berpuasa dan berkhidmat untuk semua…

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►