Senin, 24 Agustus 2009

Waktu Masuk vs Waktu Keluar

Jom kita bermonolog dengan diri kita.

Cuba kita ingat-ingat... Ketika hari pertama kita bersekolah rendah atau mungkin ketika di tadika. Kita tak tahu apa-apa. Tak tahu membaca, mengira dan menulis. Namun selepas tamat sekolah rendah, kita berubah. Dah boleh membaca, menulis dan mengira. Ada Perubahan dan hasil baru.

Begitu juga ketika naik tingkatan. Mula-mula masuk mungkin kita tak kenal ada subjek perdagangan, prinsip akaun dan ERT. Bagi kelas sains pula tak kenal apa itu matapelajaran kimia, fizik dan Add mate. Bagi aliran agama pula tak kenal Tasawwur Islam, Bahasa Arab tinggi. Namun, selepas tamat tingkatan 5, kita tahu dah semua tu.

Sebelum tak tahu, kosong tetapi selepas melalui sekolah rendah kemudian sekolah menengah kita sudah tahu. Sebenarnya samalah juga sebelum masuk Universiti dan selepas graduasi. Mesti sebelum masuk lain dan selepas masuk lain.

Sebelum masuk sekolah, maahad tahfiz, politeknik, universiti atau maktab lain dan selepas masuk, selepas tamat jadi lain. Ada perubahan positif.

Begitulah yang sepatutnya bagi kita dalam madrasah atau universiti Ramadhan ini. Sebelum masuk iman lemah tetapi selepas masuk semakin kuat kerana telah melaui tarbiah Ramadhan.

Kalau sama sahaja? Alamakkk... sama sahajalah orang tak masuk sekolah. Dak sekolah pun tak boleh membaca, menulis. Rugilah, buang masa.

Ingat-ingatlah kita sama-sama... Cuma sebagai renungan minda kita.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►