Minggu, 02 November 2008

Nabi Musa pun pergi ke Bukit Tursina untuk mencari....

Kenapa ramai orang Islam yang mendedah aurat? Belum datang seru lagi. Mengapa tak pergi haji lagi? Belu datang seru. Kenapa tak mahu pergi solat berjemaah di masjid bang? Saya belum dapat seru lagi.
Banyak contoh yang kita biasa dengar dengan jawapan ini. Baru-baru ini saya pun bertemu lagi insiden seperti ini. Kerana rasa nak betulkan keadaan dan kebetulan mad'u saya kali ini jenis yang sedia pasang telinga maka saya pun berdakwahlah padanya.
Bang! kita mengaku jadi rakyat Malaysia tanpa dipaksa orang, mestikah kita ikut peraturan negara kita? Ehhh...mestilah ustaz. Kalau tak mahu ikut undang2 negara kita, jangan jadi rakyat Malaysia. Bukan ada orang paksa2 kita nak berwarganegarakan Malaysia.

Begitulah juga Islam bang. Tak ada orang paksa kita masuk Islam kan! Tetapi jika kita dah masuk dengan sukarela maka kita kenalah ikut segala peraturannya. Tak perlulah beralasan 'tak ada seru lagi' lah. Kita tidak dipaksa masuk Islam tetapi kalau kita dah rela masuk Islam kita mesti paksa diri kita ikut Islam. Kena tutup aurat, kena tunai haji, kena tunai solat.
Kitalah pergi cari, bukan tunggu seru.
Nabi Musa pergi mencari...naik bukit Tursina selama 40 hari. Rasulullah pergi mencari...3 tahun berkhalwat di gua hira'. Kita kenalah cari...Tak perlulah panjat Bukit Tursina lagi atau Gua Hira' tetapi khalwat itu dengan cara iktikaf di masjid, 40 hari pergi tunaikan haji.
Hidup ini adalah satu pencarian mencari redha Tuhan, bukan hanya menunggu2 bila tibanya seru.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►