Rabu, 23 Juli 2008

Yang Pelik Lagi Hairan

Assalamulaikum semua! Esok akan bermulalah Pesta Buku Selangor di Kompleks PKNS, Shah Alam.
Tentunya salah satu buku terbaru yang akan ada ialah buku YPLH (ganbar di sebelah) yang merupakan buku ke-4 saya dan karya saya yang ke-2 bersama Karnadya Solution. Syukran jazilan lakum.
Apa sebenarnya buku YPLH?
Saya tidak nafikan bahawa YPLH, adalah antara karya yang paling sukar saya hasilkan setakat ini. Ia adalah hasil pengamatan saya melihat karenah manusia yang berbagai-bagai di dasawarsa mutakhir ini. Yang pelik-pelik belaka. Untuk kita jadikan sempadan jika yang tidak bagus dan sebagai ikutan jika yang bagus.
Saya ingin mengajak diri saya dan semua pembaca untuk kita melakukan muhasabah diri kita. Jom! Muhasabah (hitung) diri kita sebelum kita dihisab Tuhan. Saya lihat banyak buku berkaitan mengajak manusia untuk cemerlang itu dan ini, merancang kerja A dan merancang kerja B, tetapi saya tidak menemui buku yang mengajak kita bermuhasabah. Apabila kita dah dapat apa yang kita rancangkan, kita muhasabah tak selepas itu? Ada @ tiada? Hasilnya, inilah bukunya.
Antara yang saya tuliskan ialah benda2 yang mati spt kerusi, meja (juga hati) apabila diketuk maka tiada tindak balas. Sesutu yang mati, maka tiada tindakbalas. Begitu juga hati? Yang mampu kita beli (makanan, bilik hotel, banglo) dan yang tak mampu (selera, nyenyak, bahagia). Ular hanya ada sifat ular shj, buaya hanya ada sifat buaya sahaja, tetapi manusia ada sifat manusia, ular (lidah bercabang, membunuh, kaki belit), buaya (ganas membaham mangsanya) dan sifat kebinatangan yg lain.
Bagi sesiapa yang ingin muhasabah, cubalah baca buku ini. Semoga kita sesekali dapat mengetuk hati kita ini...Terima kasih semua.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►