Jumat, 18 Juli 2008

Juadah Israk Mikraj

Lebih kurang seminggu lagi, kita semua akan menyambut peringatan peristiwa Israk dan Mikraj. Ceramah di sana, sini sudah terasa bahangnya bagi penceramah dan sesiapa yang minat menghadiri kuliah-kuliah agama.
Ada yang menyambut secara besar-besaran, siap memasang khemah, masak memasak, menggantung banner dan ada juga yang secara ala kadar. Harap-harap tidak ada yang tidak sambut langsung.
Sama ada, ada makan atau tidak, itu tidak menjadi pokok tetapi yang penting ilmu yang kita hendak perolehi.
Tuan-tuan penceramah yang saya hormati!
Israk dan mikraj ada satu juadah yang sangat hebat untuk umat Islam di seluruh dunia, sejak zaman berzaman.
Oleh itu janganlah tersalah bancuh, terlebih yang itu tetapi kurang yang ini. Jadikan ia secukup rasa, baik olahan agar pendengar ceramah anda nanti bukan sekadar seronok mendengar semasa dalam majlis tetapi keenakannya dapat terus dinikmati sampai mereka pulang ke rumah, sampai bila-bila.
Lalu bagaimana caranya, adunannnya?
Pastikan anda bukan sekadar memberi mereka makanan minda dengan hanya ilmu, fakta sahaja. Tatapi runtunlah emosi mereka dengan cerita2 Israk dan mikraj dengan kejiwaan seolah2 mereka berada di situasi sebenar.
Akhirnya, sentuhlah rohani/spiritual mereka dengan gaya anda.
Pastikan anda memiliki ramuan untuk menjamu minda, emosi dan rohani mereka itu.
Ohhh...selepas kesusahan2 yang begitu banyak dan panjang, layaklah Rasulullah saw dihadiahkan sebuah perjalanan yang tidak mungkin akan didapati oleh insan lain untuk menerima sebuah hadiah yang sungguh berniat di atas jauh sana iaitu 'solat'.
Kita pula siapa? apa yang kita perlu lakukan? .....
Renung-renungkan.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►
 

Copyright 2012 Liputan Sejarah Indonesia: Juadah Israk Mikraj Template by Bamz | Publish on Bamz Templates