Kamis, 10 Juli 2008

Kabilah itu dan kabilah ini?

Apabila kita membaca sebab-sebab kejatuahan kerajaan Islam seperti Kerajaan Umayyah, maka kita akan baca antara puncanya ialah pergeseran kesukuan. Kabilah A lawan kabilah B. Khalifah Y cenderung kepada kabilah C dan khalifah X akan cenderung kepada kabilah D. Akhirnya kita pun naik pening... Jadi, anda yang ingin mempelajari sejarah perlulah buat sedikit rujukan untuk membaca sejarah kabilah-kabilah Arab.

Perbalahan semangat perkauman atau kesukuan di kalangan anggota-anggota suku Arab khususnya di antara suku Yaman yang datang dari selatan dan suku Qays (Mudar) yang datang dari utara semenanjung Arab sudah berakar umbi sejak zaman Jahiliyah lagi. Bahkan situasi pergeseran ini bukan sahaja berlaku di Syria yang menjadi pusat pemerintahan Kerajaan Umayyah tetapi di kawasan lain termasuk Andalus.

Bangsa Arab terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu al-cArab al-Ba’idah, al-cArab al-Qahtaniyyah dan al-cArab al-cAdnaniyyah. al-cArab al-Ba’idah adalah seperti kaum Ad, Thamud dan mereka telah lenyap. al-cArab al-Qahtaniyyah pula ialah kabilah-kabilah Arab yang tinggal di Selatan iaitu Yaman dan kawasan sekitarnya seperti kabilah al-Lakhm, Kindah dan al-Azd. Selepas peristiwa pecah empangan Ma’rib, mereka telah keluar dari Yaman dan bertebaran ke kawasan lain di Semenanjung Arab. Adapun al-cArab al-cAdnaniyyah ialah Arab Utara dan antara kabilah mereka yang terkenal ialah Mudar dan Rabicah.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►