Jumat, 04 Juli 2008

Antara Israk Mikraj dan Lailatulqadar

Antara Israk dan Mikraj atau Lailatulqadar?

Apa antara kelebihan bulan Rejab? Ramai juga para sahabat bertanya kepada saya. Bahkan mereka minta ceramah saya untuk bulan ini, berkitar dengan tajuk Rejab atau Syaaban.

Bulan Julai ini, ustaz ini full ceramah, ustaz itu pun full ceramah. Puas saya menghubungi ustaz alif, ba’, ta’ dan...namun semuanya sudah dibook orang lain. Pasal apa ni? Rupa-rupanya ada ceramah Israk Mikraj yang jatuh pada hari Rabu, 30 Julai. Bukan pada malam itu sahaja mereka sibuk, tetapi untuk beberapa hari selepas itu pun jadual masing-masing dah penuh.

Al-kisahnya, sepanjang bulan Julan ini masjid saya menjemput 8 orang pengkuliah jemputan. Memang selama inipun, kami mengadakan dua malam seminggu kuliah Maghrib. Kami minta semua pengkuliah menyampaikan tajuk berkaitan dengan Rejab dan Syaaban. Masing-masing akan beri ilmu mereka. Jadi, kita yang mendengar, yang harap-harap tak miss satu slot pun kuliah bulan ini, pasti akan mendapat info daripada 8 orang tok guru. Tak hebat ke kita nanti. So, marilah datang ke masjid...

Apa hebatnya Israk sehingga ada yang nak membandingkan dengan malam Lailatuiqadar? Antara kedua malam ini, manakah yang lebih hebat. Susah juga nak menjawab soalan inikan? Berkat bantuan Tuhan, saya terjumpa jawapannya dalam kitab Zad al-Ma’ad nukilan Imam Ibn Qayyiam al-Jauzi.

Ringkasnya, setengah ulama’ berkata dari segi hak Nabi saw, maka Malam Israk adalah lebih afdhal kepadanya tetapi bagi umat, maka malam Lailatulqadar adalah lebih afdhal bagi mereka.

Walau apapun, kedua-duanya adalah malam yang cukup hebat untuk dihayati dan difahami. Selamat menyambut malam Israk dan Mikraj. Kepada mana-mana masjid yang belum ada plan nak menyambutnya, cepat-cepatlah rancang. Mudah-mudahan usaha kita mendapat ganjaran pahala di sisi-Nya.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►