Kamis, 31 Juli 2008

Syeikh Ahmad Deedat

Sudah lama juga saya mendengar nama Ahmad Deedat. Dulu semasa saya belajar di Jordan, saya selalu juga mendengar ceramah beliau melalui video bersama ust. Mazlee b. Malik (sekarang sedang menyambung PHD di Durham, UK).
Tetapi saya jarang terbaca biodata beliau. Sepatutnya apabila kita mengenali satu-satu tokoh maka kita perlu membaca sejarah tokoh tersebut. Sebab itulah ulama' banyak menulis buku ttg tokoh2 seperti al-Zahabi, Ibn Hajar al-Asqalani, Ibn Sa'd, al-Zirikli dan lain2. Macam inilah...kan ramai yang membaca Tafsir Fi Zilal al-Quran tetapi siapa yang benar2 tlh membaca sejarah hidup penulisnya, Sayyid Qutb. Macam mana kita nak menghayati karyanya jika kita tak mengenali tokoh tersebut. Payah2 Dr. Wahbah al-Zuhaili menulis buku 'Sayyid al-Qutb min al-milad ila al-istisyhad'.
Ahamad Deedad dilahirkan pada tahun 1918 dan seorang ulama' yang pakar dalam perbandingan agama. Pernah memenangi King Faisal Award pada tahun 1986. Beliau meninggal dunia pada tahun 2005. Antara karyanya ialah 'Muhammad The Geratest', al-Qur'an The Miracle of Miracles dll.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►
 

Copyright 2012 Liputan Sejarah Indonesia: Syeikh Ahmad Deedat Template by Bamz | Publish on Bamz Templates