Selasa, 02 Juni 2009

Salam Viva

Hari ini 2hb Jun 2009, saya bangkit awal pagi. Selepas tunai solat subuh, menunaikan sedikit keperluan maka saya kemudian pergi ke kedai roti canai bersama 2 anak saya Ummu Unays dan Ahmad Iyyash. Beli 2 roti telor dan 5 roti kosong.

Selesai sarapan, saya bergegas ke UKM. Dua orang hero saya menjadi teman kembara saya hari ini iaitu Ahmad Iyyash dan si adik, Ahmad Aqqal.

Selepas 1 jam perjalanan, saya pun sampai di Kajang. Saya terus ke kedai Fotostat. Ya, hari ini saya ingin menghantar 4 salinan manuskrip disertasi sarjana saya di FPI, UKM.

Ketika hendak menunggu proses fotostat maka saya singgahlah barang sekejap ke pejabat Karnadya. Nak bincang-bincang kosong pasal projek buku yang seterusnya.

Selepas satu jam saya kembali ke kedai fotostat tadi. Setelah menyelesaikan apa yang patut, saya segera ke FPI, UKM.

Maka bermulalah urusan penyerahan disertasi saya. Terima kasih banyak pada penyelia saya, kaki tangan di Pejabat Am Pusat Pengajian Siswazah dan Pejabat Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam atas layanan baik mereka.

Lega yang teramat selepas saya menyerahkan disertasi tersebut. Selagi belum serah (baru serah untuk viva) terasa bagai ada batu besar atas kepala saya.

al-Hamdulillah Allah mengizinkan saya menyiapkan penulisan sarjana saya yang mencecah lebih 260 muka surat.

Saya juga rasa agak seronok menyiapkan tajuk tersebut "Sejarah Perluasan Kuasa Islam Zaman Kerajaan Umayyah..."

Walaupun tak tahu lagi bagaimana akan disoal jawab oleh para pemeriksa. Harap-harap taklah teruk kena ganyang nanti.

Walaupun sebelum ini, saya pernah diviva ketika peringkat sarjana di Universiti al-Albayt 10 tahun yang lalu.

Apa-apa pun hari ini memang saya lega sungguh...al-Hamdulillah.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►
 

Copyright 2012 Liputan Sejarah Indonesia: Salam Viva Template by Bamz | Publish on Bamz Templates