Rabu, 08 Juli 2009

BC dan AD?

Sahabat-sahabat yang pernah melalui penulisan tesis semasa menyambung pelajaran di peringkat sarjana atau doktor falsafah, pasti berjumpa seribu macam kesukaran dan cabaran.
Sama ada cabaran dalaman iaitu diri sendiri atau luaran. Sebab tak hairan jika kita jumpa kawan kita yang berjaya menghabiskan subjek dalam tempoh tertentu yang ditetapkan.
Tetapi bilang tang tesis, ramai yang sangkut. Ada sebab masalah motivasi diri, sibuk, tak pernah menulis, penyelia yang sukar ditemui dan macam-macam lagi.
Pokoknya, nasiblah. Kalau yang boleh selesaikan on time, memang baik punya rezekilah. Banyakkan sujud syukur kerana ramai juga yang kecundang, gagal mencapai hasrat memiliki MA atau PHD walaupun telah memulakan perjalanan bahkan ada yang mungkin nak sampai tetapi tetap gagal.

Antara perkara yang memeningkan saya semasa menulis tesis ialah apabila saya terpaksa menulis abstrak dalam bahasa Inggeris. Saya perlu menterjemah yang BM kepada BI.
Saya satu masalah yang timbul semasa nak terjemah tahun masehi. Apa simbol nak kata 'sebelum masehi' dan 'selepas masehi'. Merata jugalah saya nak cari jawapan.
Yang sebelum Masehi lebih mudah. Simbolnya ialah B.C. Ya, singkatan kepada 'Before Christ'. Maknanya sebelum kelahiran Nabi Isa a.s.
Yang pening saya nak cari simbol 'selepas masehi'. Baca punya baca, akhirnya terjumpalah simbol A.D.
Datang pula bingung, apa makna A.D tu?
Sehinggalah baru-baru ni baru saya jumpa ketika saya berkursus dengan geng-geng sejarah. Walaupun sebelum tu dah banyak juga tanya geng sejarah pasal makna A.D tu. Ramai juga yang geleng kepala.
A.D ialah singkatan kepada 'After death of Christ' rupanya.
Ini cuma masalah saya.
Moral cerita ini... Kalaulah orang sejarah boleh baca buku2 tulisan Arab dan Inggeris pasti mantop.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►
 

Copyright 2012 Liputan Sejarah Indonesia: BC dan AD? Template by Bamz | Publish on Bamz Templates