Selasa, 30 Desember 2008

Antara Banu Hasyim dan Banu Umayyah

KELUARGA ANTARA PENDOKONG (BANU HASYIM) DAN PENENTANG (BANU UMAYYAH)

Nama Banu Umayyah adalah disandarkan kepada keturunan Umayyah b. cAbd Shams b. cAbd Manaf b. Qusay. Umayyah adalah salah seorang pemimpin bangsa Quraisy pada zaman Jahiliyyah dan Banu Umayyah (keluarga Umayyah) adalah antara kumpulan paling kuat menentang Rasulullah s.a.w. sebelum memeluk Islam berbanding Banu Hashim (keluarga Hashim) yang menjadi penyokong kuat baginda s.a.w. Banu Umayyah merupakan antara kelompok terakhir yang memeluk agama Islam, tetapi kemudiannya mereka telah menunjukkan kepahlawanan yang cukup gemilang seolah-olah untuk menampung kembali penentangan mereka kepada Rasulullah s.a.w dan agama Islam sebelum itu.

Banu Hashim dan Banu Umayyah adalah dua keturunan cAbd Manaf yang cukup terkenal dengan ketokohan serta kepimpinan mereka. Namun demikian, Banu Umayyah sebenarnya memiliki lebih banyak kekayaan, lebih ramai keturunan dan mempunyai lebih ramai tokoh-tokoh pemimpin berbanding Banu Hashim. Kemuliaan pada zaman itu adalah dinilai dengan ramainya keturunan. Bahkan Banu Umayyah merupakan antara golongan korporat dan ahli perniagaan yang terkenal serta bangsa Arab Quraisy yang paling kaya.


Banu Umayyah memang cukup terkenal dengan kepimpinan dan ketokohon mereka dalam berpolitik sejak zaman Jahiliyyah lagi. Sebagai contoh, sepanjang Perang al-Fijar, Quraisy telah dipimpin oleh Harb b. Umayyah manakala selepas zaman Islam, semasa perang Uhud dan al-Ahzab ketua Kafir Quraisy adalah di bawah pimpinan Abu Sufyan b. Harb. Selepas Banu Umayyah memeluk Islam, mereka tidak menunggu lama untuk menggilap bintang ketokohan dan kepimpinan mereka. Antara yang paling awal menonjol ialah Yazid b. Abu Sufyan yang telah dilantik oleh Khalifah Abu Bakr s al-Siddiq ebagai salah seorang daripada empat panglima tentera untuk membuka Syam dan beliau kemudiannya telah dilantik sebagai gabenornya pada zaman Khalifah cUmar b. al-Khattab. Begitulah, akhirnya kepimpinan dan ketokohan mereka pada zaman jahiliyyah berpindah kepada kepimpinan mereka pada zaman Islam.

0 komentar:

Posting Komentar

◄ New Post Old Post ►